Selamat datang di Kawasan Penyair Malaysia. Terima kasih atas kunjungan Anda

Selasa, 14 September 2010

Akmal Jiwa



Nama lengkapnya Ahmad Kamal Abdullah. Lahir di Gombak Selangor 30 Januari. Terdidik di Sekolah Melayu, Agama dan Inggeris. Lepasan Maktab Perguruan Sultan Idris Tanjung Malim. Ijazah pertama dan kedua daripada USM Pulau Pinang (1975, 1984) Ijazah Doktor Falsafah (Persuratan Melayu), UKM (Julai 2000). Menerima Diploma Pengurusan (Makati, Filipina, 1990). Sebagai Fellow University of Iowa, USA (1993). Berkhidmat sebagai Guru (1963-1968) di Kuala Kubu Baharu, Tanjung Karang, Teluk Gong, Pelabuhan Kelang. (Mac 1968) Mula bertugas di Dewan Bahasa dan Pustaka sebagai Penyunting. Kemudian sebagai Redaksi majalah Dewan Pelajar, Dewan Sastra. Jawatan terakhir sebagai Ketua Bahagian Kesusasteraan Bandingan di Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. Pensyarah Penulisan Kreatif (Puisi dan Fiksi) di UM (1991,2005). Kini beliau Sarjana Tamu di Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia, Serdang Selangor (Mei 2008- ). 1955- Cerita "Pengembaraan Ahmad" memenangi Hadiah mingguan Hiburan Kanak-Kanak.
1971: Hadiah Utama Skrip terbaik Drama "Malam Perhitungan" daripada Majlis Drama Malaysia. Antara 1972-1986 Hadiah Karya Sastera/Hadiah Sastera Malaysia untuk puisi, cerpen dan esei. 1986 - Hadiah Maal Hijrah Jabatan Perdana Menteri untuk cerpen "Masjid". Tahun 1995,1999 dan 2000 Hadiah Sastera Perdana untuk Kumpulan Puisi Titir Zikir dan MIM dan Esei "Surealisme dlm Puisi T.Alias Taib dan WS Merwin".2002 - Anugerah Pujangga daripada Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjung Malim, PerakDarul Ridhwan.
Tahun 2003-2006 menerima Hadiah Utama Esei dan Puisi Hadiah Sastera Utusan-Exxon. Tahun 1986 -SEA Write Award Thailand. Pada tahun 2005 menerima Anugerah Tokoh Sasterawan Selangor. Pada tahun 2006 menerima Anugerah Abdul Rahman Auf sempena Maal Hijrah 1427 Hijrah. Pada tahun 2008 menerima Hadiah Sastera Perdana untuk puisi "Sejambak Bunga Karang Tsunami" dan esei "Usman Awang dan Chen Haosu: Dua penyair Agung Melayu dan China". Jan. 1971 - Sebagai redaksi Dewan Sastra Julai 1971 - Hari Puisi Malaysia pertama (Melaka) 1972 - Hari Sastera Malaysia pertama (Kota Baru, Kelantan) 1976 - Peserta Pertemuan Sastrawan Indonesia, TIM. 1978- Puisi Asean, Dewan Kesenian Jakarta, TIM. Tahun 1983 Peserta Apresiasi Puisi Puncak (APPA) Bali: Kuta, Toyabungkah, Ubud.
Tahun 1986- Festival Puisi Macedonia, Yugoslavia, Baca Puisi Hankuk Univ. Seoul, Korea. Baca Puisi di Foreign Studies, Tokyo. Menerima SEA Write Award Thailand. Menerima AMN (Ahli Mangku Negara) daripada Kerajaan Malaysia. Memprakarsai Festival Pengucapan Puisi Dunia KL 1, 1986 -
Pada tahun 1989 Kunjungan dan Baca Puisi di Moskow, Paris, Leiden, London, Koln, St Petersberg. Wawancara dengan orientalis sastera Melayu- Indonesia di Eropah: hasil wawancara terbit buku Sampana (DBP).
Kunjungan ke Aceh, Medan, Makassar, Pekanbaru dan Palembang - mewawancarai sarjana Melayu- Indonesia (lihat buku REAKSI, DBP).
Pada tahun 1991- Menunaikan fardhu Haji. Tahun yang sama mengajar Penulisan Puisi di Universiti Malaya: mengadakan Praktikum pelajar seni kreatif pada persembahan "Malam Pelabuhan Putih" di Pasar Seni, Kuala Lumpur.
Pada tahun 1992 Menubuhkan Persatuan Kesusasteraan Bandingan Malaysia (PKBM) di Dewan Bahasa dan Pustaka Seminar Sastera Bandingan di Universiti Hong Kong. Menyampaikan kertas kerja "The X Factor in translation of Meditasi (Meditation)" ikut membaca puisi "Coral" dan "Emmamalia".
Pada tahun ini menyampaikan kertas kerja "Pengaruh Tagore dan Kabir Ke atas Penyair Melayu di Malaysia" pada Seminar Sastera Bandingan di Aayoma University, Tokyo.
Mengunjungi Modern Japanese Art Centre Itami. Kali pertma menonton "Kabuki" "Noh" dan "Butoh" di Itami dan Tokyo.
Pada tahun 1993 Persatuan Kesusasteraan Bandingan Malaysia (PKBM/MCLA) disahkan pendaftarannya dipilih sebaai Presiden. Pada tahun ini mengikuti program IWP, di University of Iowa, AS dengan projek khusus menulis kumpulan puisi "Mikraj" (berubah menjadi MIM).
Mengikuti kuliah bahasa Inggeris daripada Professor Clarke Blaise, pengarah IWP. Clarke berasal dari Kanada adalah suami kepada pengarang wanita India terkenal Bharatee Mukherjee. Bukunya Jasmine, The Middleman and Other Stories (the National Book Critics Award-1989), Behold The World dan Leave It To Me.
Pada tahun 1995 dilantik Ketua Bahagian Kesusasteraan Bandingan, Dewan Bahasa dan Pustaka. Sebagai peserta Baca Puisi Istiqlal, Jakarta. Menerima Darjah Ksatria Mangku Negara (KMN); peserta KL World Poetry Reading, membaca di KL dan Johor Bahru. Pada tahun 1996 dilantik sebagai Pengerusi Masjid Abdul Rahman bin Auf, Jalan Puchong, KL. Tahun 1998 Peserta Bosnia Poetry Days membaca di Sarajevo dan Mostar.
Pada tahun Julai 2000 Menerima ijazah Doktor Falsafah (Persuratan Melayu -UKM) dengan disertasi "Simbolisme Dalam Puisi Islam di Malaysia 1979-1990"
-Menerima Hadiah Sastera Perdana untuk Esei "Surealisme Dalam puisi T.S Alias Taib dan WS Merwin" (Merwin pernah saya temui di Iowa 1993). Menerima Hadiah Utama - Hadiah Sastera Utusan-Exxon untuk esei dan Puisi; menerima Hadiah Sastera Perdana 2003-2004 untuk puisi "Sejambak Bunga Karang Tsunami" dan "Dua Penyair Agung Melayu dan China".
-Menyampaikan kk "Masa depan Puisi Islam" pada Hari Puisi Malaysia di Senik Resort, Langkawi (2000).
Pada tahun 2001 menerima Darjah DPMS (Dato' Paduka Mahkota Selangor); menganjurkan Seminar Kesusasteraan Bandingan: Antara Selangor dan Malaysia dengan pembentangan kk dan Baca Puisi Syah Alam.
Pada Hari Puisi Malaysia di Selangor 2004 menulis kk "Sumbangan sasterawan Selangor"dan membaca puisi di Hari Puisi Nasional di Shah Alam.
Pada tahun 2005 menerima Anugerah Budayawan Selangor: Tokoh Sasterawan Negeri Selangor Darul Ehsan.
Tahun 2006 sebagai Panelis Meja Bundar Nasib Sekolah Kebangsaan Biro Tata Negara di Putra Jaya.
GLE, SEE, JASTVO I ZRCALO dlm. Lana Derkac. Davor Salat. 2006. Kairos in Zagreb. Croatian: Zagreb.
Dilantik Panel Kebudayaan dan Islam Hadhari, dalam Seminar Islam Hadhari anjuran PNB di Mines Resort.
Menganjurkan Baca Puisi Maal Hijrah Datuk A.Samad Said, Dr Firdaus Abdullah, Datuk Aziz Deraman, Mokhtar Yassin, Tan Sri Hamad Kama Piah di Masjid Abdul Rahman 'Auf.
Pengerusi Seminar Kesusasteraan Bandingan Antarabangsa "Kesusasteraan Klasik Sebagai Sastera Agung Melayu Landas Kepada Kesusasteraan Moden Melayu".
Pada tahun 2007 Koordinator-editor proyek "Mengabdi-Melestari" PNB.
2007 - Menganalisis buku "Garis" Wina SW1, Menganalisis "Relijiusitas Sutardji Calzoum Bachri" Membaca puisi "Walau" SCB di Wisma Graha Budaya, DKJ.
Menyampaikan kk "Kesederhanaan Baru Dalam Seni Baca Puisi di Malaysia" di DBP.
"KELONGSONG" oleh Kemala dlm. Amilah Ab. Rahman. (peny.) 2007. Antologi Drama Asean: Malaysia. Kuala Lumpur: DBP.
Tahun 2008 - Menghadiri 55 tahun Taufiq Ismail dalam Kesusasteraan Indonesia bersama Mawar Rambat moderator milis dato_kemala@yahoogroups.com . "Apa pendapat anda ttg Taufiq Ismail?" itu tajuk yang diajukan oleh TVRI kepada saya (lihat Maklumat sisi e.sastrawan - Elang).
Wah penerbitan puisi, esei dan lirik lagu Taufiq Ismail bersifat mewah!
Menyampaikan kk "Kesusasteraan Malaysia: Jalan Ke Danau Berkilau" di Universitas Islam Kadiri, Kediri, Surabaya Indonesia.
Pengerusi Seminar SN Dato (Dr) Usman Awang (12 Julai 2008) Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, UPM: Ikut menyampaikan kertas "Kematian dan Sahsiah Dalam Cerpen "Harga Hidup" dan Rimbaku Airmata".
2008 - Menulis dan menyampaikan kk "Penyair Melayu dan Pemantapan Peradaban di Malaysia", di Aswara (2008). Baca Puisi "Balada Kambing Gurun" di Aswara.
2008 - Menyampaikan kertas kerja "Sebuah Perjalanan Rohaniah Bahasa dan Sastera Melayu:Pemerkasaan atau Pemerkosaan?" pada seminar bahasa Melayu Anatarabangsa di FBMK, UPM.
2008 - Sebagai peserta Seminar Internasional Penyair Pribumi" anjuran Jabatan Warisan Kekwa di Miri Sarawak.
Puisi "Syurga Ke Sembilan" terinspirasi dari pengalaman masuk dua kali Gua Niah (Nov. 2008). Puisi ini dimuatkan dalam album Baca Puisi itu dengan judul yang sama akan terbit.
"Karang" dlm Maria Emilia Irmler. Danny Susanto. 2008. Antologia De Poeticas. Jakarta : Gramedia.
2008 - "Rencong: suara perlawanan dan neo-dinamisme" (pengantar) dalam Fikar W.Eda. Rencong. Jakarta: KASUHA.
2009 - Terbit album Baca Puisi (16puisi+3 lagu puisi) dan buku puisi Syurga ke Sembilan" terbitan Insandi.
2009 - Antologi puisi penyair Nusantara MUSIBAH GEMPA PADANG. ed. Ahmad Khamal Abdullah. (Kuala Lumpur: Masjid Abdul Rahman 'Auf & esastera). Tiga puisi oleh Kemala, "Mengantar Rasa Pilu dengan puisi pandak ranah Minang kami", "Antara Padang dan Pariaman", dan "Dialog Merapi dan Singgalang".
2009 - antologi puisi Ekspresi, ed. Ahmad Kamal Abdullah & Lim Swee Tin. (Serdang: FBKM, UPM). 8 puisi oleh Kemala, "Dari makna sebuah wibawa", "Doa", "Menyembelih nafsu", "Tank-tank waja bangsa pengecut", "Namaku Obama: surat turus untuk amerika dan palestin", "Ah pbb, kau masih menggantung diri di awan kelabu" dan "siapa sanggup".
2009 - antologi 30 puisi 30 penyair Mengabdi Melestari, ed. Ahmad Kamal Abdullah. (Kuala Lumpur: PNB). puisi oleh Kemala "Mengasuh Bibit Tumbuh Pohon Wibawa".
2009 - antologi Puisi Agenda Melayu. ed. Yahya Mat Hassan. Zainal Mohd. Jais. (Kuala Lumpur: Yayasan Kajian & Strategi Melayu (YKSM). Puisi oleh Kemala: "Teluk Gong", "Tragedi Sekolah Kebangsaan", "Buah Hasrat", "Kain Songket Tenunan Melayu", dan "Surat Wasiat".
2010 - Simbolisme dalam puisi Islam di Malaysia (Kuala Lumpur: DBP 2010)
Penerbitan
PUISI: Timbang Terima (1970); Meditasi (1972) ERA (1975) Kaktuskaktus (1976) 'Ayn (1981, 1983) Pelabuhan Putih (1989) Titir Zikir (1995) MIM (1999) Ziarah Tanah Kudup (2006), Syurga ke Sembilan (Insandi, 2009).
Album Baca Puisi Syurga ke Sembilan dengan 16 puisi dan 3 Lagu Puisi (Insandi 2009).
CERPEN: Anasir (Tratra) Firuzia, Firuzia (Horizon); catatan: sebahagian besar cerpen tersiar di Dewan Sastera, Mingguan Malaysia sedang dikumpulkan dan akan dibukukan. Juga akan terbit "Laut Takjub" 25 cerpen pilihan Kemala, Insaya Allah dalam tahun ini.
DRAMA Malam Perhitungan (Dewan Bahasa) Anna (Dewan Sastera/Drama Tiga Zaman) Di Bumi Lain/In Another World (DBP), Kelongsong (Dewan Sastera).
TERJEMAHAN:Meditation and Other Poems (in English by Nancy Nanney and others); 'AYN: Poems of Faith (terj. Hafiz Ariff (Harry Aveling); Sebahagian MIM (dlm Russia oleh Dr. Victor Pogadaev). Dalam Benggali (terj. Aminur Rahman); Dalam Pcis oleh Dr. Monique Z-Lajoubert. Dalam Jerman oleh Dr. Merry Lapasau. Terjemahan puisi dalam Tamil, China, Romania, Arab, Spanyol, Nepal, Macedonia. Croatian, Korea, dll tersebar dalam jurnal, akhbar dan antologi.
KAJIAN, ESEI/KRITIKAN: Puisi-puisi Nusantara (1981), Gagasan (1990) Kesenian Islam (1988), Glosari Istilah Kesusasteraan (1988) GEJALA: Esei dan Kritikan Puisi Melayu Moden 1955- 1986 (DBP 1989); Puisi Macedonia (editor dan pengantar, 1990); Sejarah Kesusasteraan Melayu Moden Jil.11 (Bersama, 1992); Unsur-unsur Islam Dalam Puisi Melayu Moden (1988) Puisi Melayu Baharu 1962-1986 (Bersama, 1988); Kumpulan Puisi Melayu Modern (dwi bahasa-1988), Kesusasteraan Bandingan Dalam Perbincangan (1994). "Simbolisme Dalam Puisi Islam di Malaysia 1970-1990" (disertasi Doktor Falsafah, UKM -bakal terbit)
catatan
Esei dan Kajian/kritikan saya banyak terkumpul dalam antologi bersama tentang Usman Awang, ulasan puisi dalam Dewan Sastera sedang dikumpulkan, begitu juga kuliah penulisan kreatif puisi dan fiksi sedang saya himpunkan dan terbitkan. Disertasi saya sudah bertahun di DBP, belum terbit lagi. Sebuah catatan kecil: saya baru sahaja menyelesaikan penulisan "Seribu Pantun Puitis" semoga ia dapat diterbitkan pada tahun hadapan. Insya Allah.

Puisi-Puisinya antara lain :

DI PINTU MASUK HUTAN LIPOR SOGNI-SAN

Masih ku kenangi
sungai kecil itu, airnya menderas laju
di jeram curam
di pintu masuk hutan lipor Sogni-san
derau menggerebak musik air
di celah-celah batu - ikan-ikan kecil
meloncat, meloncat melawan
arus deras, tak henti-henti
tafakurku dengan lakon ini
"Akmal, masih separuh lagi.."
kau sudah mau 'nyambung lagi
membelah hutan lipor itu
aku pada asyik menatap
telatah ikan-ikan kecil
meloncat, meloncat
menantang arus
tak tau jemu tak kenal istirah .
Di bangku tunggu itu
seolah aku sudah merebutmu
dan kini (aku) bakal kembali lagi
merawat disertasiku - terbengkalai
buntu. seperti ikan-ikan kecil itu
aku akan menantang arus
meloncat, meloncat
dan terus menongkah derau ngeri ini.
menemukanmu, satu
mendekap ilmu dan mencumbu
menjadi monumen kukuh, lagi satu
bagi setiap jiwa yang hidup.
Seperti ikan-ikan kecil itu
aku akan meloncat, meloncat
memperolehmu, ini tak bermakna
aku menemui noktah.

Aduh, wawasan ikan-ikan kecil
di pintu masuk hutan lipor
Sogni-san
sungai mengalir deras
di curam jeram
memacu batu-batu, namun
ikan-ikan itu masih meloncat.
Bahasa Hutan
29 Disember 2008



Bahasa Hutan

kata pohon ketapang
"takdir apa membawamu ke mari?"
purnama waktu mencumbumu
hasrat penyair menyisir rindu."
kata rotan dan manau
"lilitan zaman melingkari
duri dan tanda membekas di tubuh
adakah yang menanti
dalam tak menanti?"
banir cantik pohon ipoh
mengalir isyarat
mau membunuh
dan kata yang melepuh
keluh memumpung
seru dan madah
menanti jenuh
sering lanting sahutan ungka
ini jalan selamat
dalam samar senja muda
"hanya ada satu rindu
di bongkah kalbu
hanya ada satu cumbu
di debar dadamu!"
pohon manggis hutan
menunggu musim panen
gersang menjulang, namun
cinta menggalang
sekerdip cahaya
sekudup cinta
hanya satu kasih yang sakti
hanya sekudup rindu wangi!"
aku menggelinjang peri
mengenang
telanjang kata
bahasa hutan
di bayang diri.



Dalam Perahu Senja


Selepas berayun-ayun dalam gondola
kami merebut tempat di perahu senja
di depan kami laut.
"itupun lembayung cantik dan laut mengemilau, Dik"
Tangan kami berpanca.
Inikah cinta?
Kami, puisi. Puisi, kami.
Aku membaca bait "Laut"
"gadis cantik tidur di peraduannya.
Sisik-sisik riak di tubuhku, lukisan detik dan tarian angin.."
Kau meremas tanganku.
Matamu berkilau.
Dan kecipak dayung, darahku menggemerau..
"Apakah malam ini bersusun lagu? Maka hilang ragu dan meranum cumbu?"
Lampu-lampu pesisir bagai bunga semarak hati
tapak-tapak kami mencari sanggar kasih.
"Sungguh telah ranum buah rindu, menanti tangan berani memetikmu.."
Kau lihat kilat sahih di binar puisiku? Lindap senyap arti.

peedee, Indonesia - Akhir Maret 2008



QASIDAH PELANGI UNGU


Prisma Pelangi Ungu
Enam purnama mencumbuku.

Bayu dari Kutub Utara
Membawa bunga takbernama.

"Untuk penyair yang pernah tersihir!"
Aku membuka kudup takdir.

Mumpung kelopkanya gugur di senja walang
Siapa membaca natijah dengan mata nyalang?

Prisma Pelangi Ungu
Selepas enam purnama mencumbuku.

Kudup mulai membuka kelopak mulusnya
Aku membaca garis-garis memendar cahaya.

Kelopak mulai disentuh pijar matahari
halloo! Ku belajar mengeja nama-nama baru.

Qasidah Pelangi Ungu
Mencatat aksara rindu di dadaku.

Kuala Lumpur Nov, 24, 2008



V i o l e t S a r o j a

Merah darah kesumba warna langit sejagat
merah darah kesumba menindih niat jahat.

Cinta tersobek tujuh pecahpecah menggejala.

Langit sejagat ahoi membayangbayang di pundak puisi
“Ambillah nafasmu di kilatan magnet nafsu!”

Sekali ini cinta syahid terkesima di lidah bulan.

Violet saroja kusambut di ujung kerling mata subuh
selangit pagi meredup kudup mawar mengendap geruh.

“Manatah sahih kasih membelai bulan putih?”

Merah darah kesumba warna langit sejagat
merah darah kesumba dengan lagu mudarat.

Adapun bias rindu membiru dihunjam pilu.

2010

Tidak ada komentar: